• Slimteam

Mijn verkeerde dieet regels

Bijgewerkt op: 18 feb.

Lees welke regels ik niet nastreef om gezond te eten en leer van mijn fouten.





Hierbij deel ik een paar van mijn eigen gemaakte eetregels die ik vaak gebruikte bij mijn gevecht tegen de kilo's

Hieronder benoem ik, Do, zomaar een paar voorbeelden van eetregels die relaxt eetgedrag in de weg staan en overmatig eten tijdens de vakantie (en in het weekend) in de hand werken:


1. Doordeweeks mag ik geen koek, snoep of chips –> dus in het weekend mag dat wel en doe ik dat ook. Ook als ik er helemaal geen zin in heb, want NU mag het. Neem ik het doordeweeks wel, dan heb ik het dus niet goed gedaan. Is mijn dag mislukt. En kan ik net zo goed nog meer snoepen en morgen weer opnieuw beginnen… De vakantie is 1 lang weekend toch? Dus dan mag ik dit allemaal wel eten. Doe ik ook. Tot ik vol zit. Stampvol. Elke dag weer…


2. Ik mag doordeweeks geen alcohol drinken –> in het weekend mag dat dus wel en doe ik dat ook. Ook als ik er eigenlijk geen zin in heb. Neem ik het doordeweeks wel, dan heb ik het dus niet goed gedaan. Is mijn dag mislukt. En kan ik net zo goed nog een wijntje inschenken en morgen weer opnieuw beginnen. Of maandag, want het is nu al woensdag en dus bijna weekend… In de vakantie mag ik wel elke dag alcohol hoor. Dat hoort er gewoon bij. Ik vraag mezelf niet eens af of ik er zin in heb. Ik neem het gewoon. NU mag het!


3. Ik mag doordeweeks alleen gezonde maaltijden eten –> in het weekend hoeft dat dus niet en dan doe ik dat ook niet. Al zou ik zin hebben in sla, ik neem dan toch maar patat. Want NU mag het… Vakantie is een heel lang weekend toch? In de vakantie hoef ik dus ook niet gezond te eten en doe ik dat ook zo min mogelijk. Maakt niet uit of ik salades ook hartstikke lekker vind, ik ga nu voor patat, shoarma en pizza.


4. Ik eet zo min mogelijk koolhydraten, want die zijn slecht –> dus ik eet vrijwel geen brood, pasta, rijst of aardappelen en ben matig met fruit. Patat, pizza en pannenkoeken zijn mega slecht, dus die eet ik al helemaal niet. Ik hou wel echt van al deze dingen, dus ik mis het heel erg. Na een paar weken streng zijn neem ik dus wel eens een broodje en dan worden het er meestal 3. Gevolgd door koekjes, want daar krijg ik dan zo’n zin in… Op vakantie neem ik natuurlijk wel een croissantje bij het ontbijt en Kaiser broodjes, krentenbollen en suikerbrood. Tja, vakantie hè? Dan mag het wel een keer! Meestal kom ik dan 3 kilo zwaarder terug van vakantie, dus het is echt waar: van brood word je dik.


5. Ik mag maar X calorieën op een dag, want anders word ik dik –> daardoor heb ik natuurlijk wel heel vaak honger en ben ik vaak chagrijnig. Soms heb ik zo’n honger dat ik een eetbui krijg. Dan eet ik alles wat ik kan vinden; koek, snoep, chips of cake. Dan eet ik door tot ik misselijk ben. Soms vind ik ook gewoon dat ik wel wat extra’s verdiend heb, vooral tijdens de vakantie. Dan mag ik van mezelf wat meer calorieën. Die tel ik dan natuurlijk nog steeds hè?! Maar met wijn en chips erbij, is er dan soms geen ruimte meer voor mijn kwark met noten en banaan. Dus die laat ik dan maar zitten.


Herken je jezelf in (1 van) deze eetregels? Dan is de vakantie inderdaad een uitdaging. Net als elk weekend waarschijnlijk. Werken aan een gezonde relatie met eten, is dan een goede strategie om relaxter vakantie te kunnen vieren. Maar aangezien je niet in een paar weken een gezonde relatie met eten kunt ontwikkelen, heeft het even tijd nodig.

Wees niet te streng voor jezelf.


Gooi die dieetregels in de prullenbak en begin met genieten en mindful te eten

Leer met eten om te gaan op de juiste manier!


Fijn weekend lieverd,


Liefs,

Do | Slimteam





29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven