Hoe werkt eten vanuit emotie?





Vorige week had ik al een aantal coach gesprekken met lieve klanten en vanochtend ook weer. Dan besef ik dat "emotie eten" echt een onderwerp is om eens aandacht aan te besteden. Bij zoveel lieve klanten stromen er wekelijks, tijdens contactmomenten, de tranen over de wangen. Het is zoveel meer dan alleen maar afslanken dit hele proces. Er zijn vaak zoveel andere redenen waarom het even niet zo lukt of even niet zo snel gaat als je zelf zou willen. En dan ben je ook nog eens teleurgesteld in jezelf. Zo jammer! Je lichaam geeft heel veel seintjes en eigenlijk antwoord op alle vragen, en je kunt niet overal tegelijkertijd 100 procent mee bezig zijn. Maar samen komen we een stuk verder en kunnen we iets bewuster zijn van wat ons lichaam ons te vertellen heeft. Van iedere klant leer ik als coach ook weer iets. En ik vind jullie allemaal nu al zo’n prachtmensen. Mijn enige doel is om jou op een makkelijke manier beter te laten eten en goed voor jezelf te laten zorgen. En dat de bijkomstigheid dan afslanken is.


Als je lichaam echt honger heeft kan het op een paar manieren een signaal geven: het kan kort "knorren" en aangeven "ik moet eten". Maar veel vaker is het ons brein dat schreeuwt om de verkeerde dingen. Wacht je te lang met eten of ben jij jezelf aan het uithongeren dat komt opeens een ander signaal "ik sterf van de honger en moet NU eten" en dan eet je het verkeerde. Dan komt er een vreetbui. Als je met regelmaat te veel eet krijg je een grotere maag. En we krijgen een seintje "voldaan" bij 50 procent van de maagvulling... alleen duurt dan die 50 procent vulling ook een stukje langer als je steeds meer eet.


Emotionele honger komt vaak door een bepaalde stemming of gevoel. Heel vaak ben je eigenlijk onvoldoende bewust waar zo een gevoel vandaan komt. Invloeden van buitenaf zijn vaak een oorzaak. Je vervangt een naar gevoel door te "genieten" van eten. Voorbeelden van negatieve gevoelens die omzetten tot eten zijn: verveling, down voelen, eenzaamheid, stress, woede, angst, verdriet. Zelfs wanneer jij je schuldig voelt omdat jij je toch niet helemaal aan het dieet hebt gehouden kan oproepen tot nog meer eten. Want: "ik heb het nu toch al verpest".



Vraag je bij honger vanuit je gevoel het volgende eens af:


1) Waarom eet ik nu?

2) Wees bewust van wat er werkelijk in je omgaat.

3) Probeer een oplossing te vinden voor het oorspronkelijke probleem of praat erover.

4) Zoek naar een andere compensatie die gezond voor je is, zoals; mediteren, muziek luisteren, dansen, sporten of bel een vriendin.


Je kunt ook zin in iets lekkers krijgen door de geur van de bakker, of het hele gezin die iets lekkers aan het eten zijn, reclame op tv, winkeletalages. Het kan veel oorzaken hebben.


Wanneer je minder goed in je vel zit ben je ook veel gevoeliger voor deze invloeden. Ga dan nooit met lege maag boodschappen doen en ook nooit met lege maag uit eten. Sommige dames gaan compenseren voordat ze uit eten gaan. Ze eten dan bijvoorbeeld de hele dag niets zodat ze in de avond kunnen gaan uit eten. Mocht je deze gedachten herkennen, dan vertel me dit aub dan kan ik je hiermee helpen. Ik vind uit eten gaan juist echt super simpel en makkelijk met alle keuzes die er zijn in een restaurant.


Patronen die je onbewust ook aanzetten tot meer eten zijn gewoontes. Gewoontes zoals, gezelligheid, film kijken, wijntjes drinken en koffiedrinken.


We geven op veel emoties dus de verkeerde reactie door te gaan eten. Terwijl ons lichaam echt vraagt om bijvoorbeeld "meer slaap" of "een gesprek met iemand". Probeer honger te voorkomen door echt voldoende te eten zoals wij jou dat leren. We houden rekening met voldoende vezels, mineralen, vitaminen, koolhydraten. Mocht je toch nog echt honger hebben dan laat het weten, dan kijken we verder.


Heb je interesse in een GRATIS consult? Klik dan hieronder op de button en stuur me een Whatsapp.


Veel liefs!


Slimteam

Nicolle







41 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven